Skip to main content

MILLE MIGLIA TRIBUTE 26 APRIL T/M 5 MEI 2019

Voor het eerst mee met een buitenlandse trip met de club en aan mij de eer om een kort verslag te schrijven van deze geweldige trip. Vooraf al een hoop voorpret met het prachtige digitale routeboek dat Dennis een paar weken voor vertrek aan de deelnemers (17 auto’s) had toegezonden.

De heenreis naar het verzamelpunt in Barbarano di Salo bij het Gardameer kon per auto worden afgelegd of per autotrein (Düsseldorf naar Innsbruck). Wij kozen voor het laatste, wel zo relaxed. We ontmoeten onze reisgenoten op het station van Düsseldorf op vrijdagavond. Omdat er op de trein geen restauratiewagen zou zijn, op het station maar even snel een broodje gegeten. Het laden van de auto’s verliep soepel en we waren klaar voor vertrek. Dennis en Nicole ontpopten zich als echte gastheer en –vrouw. Zij hadden een paar flessen wijn en nootjes ingeslagen en zo werd het heel gezellig in de trein. De volgende morgen aankomst in Innsbruck om 9 uur. Een aantal koos ervoor om te gaan knallen in de Dolomieten om daar elke mogelijke pas te bedwingen. De meesten kozen ervoor om binnendoor naar het Gardameer te rijden.

’s Avond in het hotel ontmoetten we ook de rijders uit Nederland. Helaas konden Han en Marlene het niet halen door een pech gevalletje. Zij voegden zich dinsdag bij de groep. Ook Theo en Jolanda kwamen een dag later aan. Het was direct erg gezellig bij het aperitief en gezamenlijk diner.

De volgende ochtend allemaal weer op pad. Nadat de rookpluimen van het starten van onze Duitse klassiekers waren opgetrokken, gingen we met z’n allen naar het Mille Miglia museum in Brescia. Een prachtig museum met veel historie. Wat reden die gasten hard zeg destijds. De Mille Miglia werd als rally gestopt in 1957 vanwege een tragisch ongeval met 11 doden. Daarna wordt de rit elk jaar gereden als tourrit (maar ze rijden nog steeds als gekken!). Mooi was het om te zien hoe de gemiddelde snelheid jaarlijks met sprongen vooruit ging.

En toen moesten wij eraan geloven en gingen we individueel of in kleine groepjes via de route uit het routeboek naar de volgende bestemming:   Ravenna. Onderweg stoppen voor een cappuccino en een lunch in bijvoorbeeld Ferrara of Mantova. Het weer was zonnig maar nog wel een beetje fris. De targa dakjes gingen wel open. Ik dacht dat m’n auto goed geprepareerd was, want de afgelopen 1,5 jaar motor en versnellingsbak gereviseerd en daarvoor al de carburateurs, startmotor en dynamo. Verlies ik toch gewoon een koplamp op de kasseien in Mantova. Gelukkig was hij nog heel en de volgende dag met tape (bedankt Rob Huijboom) weer gemonteerd. Wordt vervolgd!

Wat ons ook deze avond weer opviel was de vriendelijkheid en gezelligheid van alle deelnemers. Het maakte werkelijk niets uit bij wie je ging zitten of staan, want je werd direct bij het gesprek betrokken. Heb ik nog nooit meegemaakt in zo’n grote groep. Geweldig en gezellig. Leuke club hoor die Klassieke Porsche 911 & 912 club!!

Hadden we gister een wat saaie, vlakke Po-vlakte te doorkruisen (wel frisgroen), nu gingen we langs de Adriatische kust. Te koud voor een stranddag, maar wel leuk rijden. Aan het einde van de dag doken we de Marken in. Dat is geweldig rijden, licht bergachtig en mooie natuur. De binnenwegen waren wel slecht in heel Italië. Kaboem daar gaan we weer in een kuil. Hopelijk houdt dit oude beest het vol. In het routeboek stonden voor elke dag bezienswaardigheden voor onderweg. Perfect samengesteld door Dennis en Nicole. Mijn complimenten!!

Het is inmiddels dinsdag 30 april en we gaan vandaag heerlijk sturen in de Marken, Umbrië en Toscane. Dit is echt een van de mooiste delen van Italië. Na een lunchstop in Spoleto besluiten wij ’s middag mee te rijden met Ton & Niels en Maarten & Jocelyn. Buiten Spoleto staan wij bij een benzinepomp te wachten op dit viertal. Daarvoor nog even snel de Porsche volgetankt. Als de andere 2 Porsches aankomen start ik de motor en worden we bedwelmd door een enorme rook. Snel aan de kant en we kijken er met elkaar naar en horen ook een metalig geluid uit de motor komen. Daar gaat m’n gereviseerde blok, dacht ik. Maarten stuurt een berichtje in de groepsapp en vraagt om technische hulp. Nog geen tien minuten later staan er zeker 10 Porsches bij ons. Dennis (Borgers) en Cees ontfermen zich gelijk over de motor en beginnen te sleutelen. Na enig beraad blijkt dat ik waarschijnlijk DIESEL heb getankt!! Dat is stom (daarom mag ik nu het verslag maken). Afijn de tank leeggepompt en opnieuw getankt (inderdaad, nu benzine), even de restant diesel verbranden (wat een rook) en we konden weer verder. Gelukkig geen blijvende schade.

De overnachting (2 nachten) was in Castello di Gargonza. Een prachtige plek. Ze hebben een klein dorpje helemaal omgebouwd tot hotelaccommodatie. Wat een vondst om hier te overnachten (top Dennis en Nicole!). ’s avonds nog even de 2e helft gezien van Ajax (Champions league). Kan ik als Rotterdammer verder niks over zeggen...

De volgende dag was vrij te besteden. Met steden als Siena, Florence, Montepulciano en Arezzo in de buurt waren er genoeg leuke bestemmingen. ’s Avonds nog een wijnproeverij en wat historie over het kasteeldorp van de eigenaar. Erg leuk.

Onze laatste tourdag breekt al aan. We gaan vandaag verder door Toscane naar Modena. De meesten hebben onderweg het mooie Bologna nog aangedaan. Weer een schitterende rit, misschien wel de mooiste dag, maar de wegen blijven slecht. Kaboem daar gaat ie weer.

De laatste dag hebben we een mooi programma in de buurt. Eerst een collectie oude Maserati’s bekijken bij Panini (ja van de plakplaatjes). Een hoop historie bij elkaar met een rondleiding en afsluiting met het proeven van Kaas (Parmezaan). Lunch in de befaamde Osteria de Rubbiara, bekend om z’n balsamico azijn. Ton testte nog even z’n meegenomen drone voor een paar mooie filmpjes.

Vervolgens naar het Pagani museum en fabriek. Echt super exclusief deze auto (vanaf € 2 miljoen) die helemaal van Carbon fiber is gemaakt. Helaas mochten we binnen in de fabriek geen foto’s maken, maar gelukkig in het museum wel. Dat leverde een paar mooie plaatjes op. En onze gids wilde graag een paar plaatjes maken van al die mooie gekleurde Porsches voor de deur. Dat kon Meneer Pagani ook wel waarderen zei hij.

De volgende dag naar huis via de weg of weer met de autotrein naar Düsseldorf.

Dit was onze eerste buitenlandse reis met de club, maar zeker niet de laatste. Alle deelnemers zeer bedankt voor de gezelligheid, warmte en technische ondersteuning (!). Dennis en Nicole, wat hebben jullie een mooie reis uitgezet. Perfect. Bedankt voor de vele uren die jullie daarin hebben gestoken. Graag tot een volgend evenement.

René en Henny Boers.