Skip to main content

Henne Lembeck

Onlangs heb ik het weer meegemaakt: prachtig opnieuw verchroomde deurkrukken die niet te monteren zijn. Het bleken later zelfs splinternieuwe! Een 356-deurkruk klemt zich aan één kant vast in een gat in de deurplaat en aan de voorkant met een schroef door de plaat in de deurgreep. Het achterste gedeelte van de deurkruk past nooit meer om de ter plaatse verstevigde deurplaat, omdat de gleuf in de deurkruk smaller is geworden door de nieuwe chroomlaag en omdat de nieuwe laklaag meestal iets dikker is op de nieuw gespoten deur. Door het rubber, dat nog onder de deurgreep komt, iets af te dunnen met een scherp mesje en de gleuf in de greep iets uit te vijlen, is het meestal mogelijk om de zaak weer passend te maken. Vergeet je echter voor het verchromen een M5-boutje in het schroefgat in de voorkant te plaatsen, dan heb je een probleem. Er past dan zeker geen M5-boutje meer in. Er zit dan namelijk chroom op de schroefdraad en omdat het gaatje zeer ondiep is, is het onmogelijk om er met een tapje nieuw draad in te tappen. Heel voorzichtig iets uitboren, in de hoop alleen het chroom te verwijderen, wil nog wel eens lukken. Het is een heel precies klusje en als het mislukt, kun je meestal je deurkruk weggooien.



Slotcilinder
Een tweede probleem komt naar voren, als de slotcilinder gemonteerd moet worden. De gleuf in de deurgreep, waarin een keerringetje tegen waterinvoer moet worden geplaatst, is ook wat smaller geworden. Vijlen is daar niet mogelijk, dus het keerringetje moet iets smaller geknipt worden. Met wat geduld is het daarna wel in de uitsparing te plaatsen. Voordat je het cilindertje definitief kunt plaatsen, moet er hier en daar toch nog wat gevijld worden, tot alles soepel loopt.
Nog een tip, als je met de deuren bezig bent. Als je de raammechanismen laat verzinken, haal er dan vooraf de veer altijd uit. Tijdens het verzinken gaat deze altijd kapot. Verenstaal kan namelijk niet tegen een zinkbad! Is de veer toch ‘overleden’, dan moet je zien een andere te krijgen of deze na te laten maken. Om de veer te verwijderen of een nieuwe te monteren, moet je het klemringetje, de ring en het glijplaatje bij de gleuf verwijderen, zodat je de glijarm los kunt maken. Nu kun je het raammechanisme zover opendraaien, dat de vertanding uit het draaimechanisme komt. Door het nu nog verder open te trekken, neem je de spanning aan de veer weg en kan je hem verwijderen of plaatsen. Het opnieuw monteren is daarna een fluitje van een cent.

Oplossing Louis

Deze technisch eenvoudige oplossing komt van ‘mister 356 Body Repair’, oftewel Louis ten Haaf. Om de zijruit aan het mechanisme te bevestigen, wordt de ene arm van het mechanisme via een klein wieltje in de gleuf onder het glas gemonteerd. De tweede arm wordt door middel van een tussenstuk onder het glas vastgeschroefd en aan de arm zelf met een segering (je weet wel, zo’n vervelend openend klemringetje). Lukt het niet om het ringetje erop te krijgen, boor dan een gaatje waar een splitpen doorheen kan (ook een oplossing van Louis).
Ook komt het voor dat het randje te kort is om een gaatje te boren. De enige oplossing is dan om in de lengterichting een gat te boren, daar draad in te tappen, om vervolgens met een ringetje achter het schroefje de zaak te fixeren.