Skip to main content

Henne Lembeck

Het gebeurt maar zelden dat je onder je 356 niet wat oliespetters op de vloer vindt. Bij de meesten van ons zal dat uitsluitend het geval zijn als er totaal geen olie meer in het carter aanwezig is. Iets wat natuurlijk zelden voorkomt. Heb je je aftapplug eindelijk goed dicht, dan lekt het van boven bij de aansluiting van de oliedruk- of temperatuurmeter wel een beetje of misschien ook wel bij de stoterstangpijpjes. En bij de deksels onder het carter lekt een 356 eigenlijk altijd wel een beetje. Na 35 tot 45 jaar zijn deze deksels meestal verre van vlak. Als je na demontage een liniaal legt over de randen waar de bevestigingsgaatjes in zitten dan zie je een prachtige golfbeweging in plaats van een mooie strakke lijn. Zou je dat laten vlakken, dan worden de lager gelegen plekken -daar waar de druk van de bevestigingsmoeren op komt- te dun en zal het negatieve effect de volgende keer nog groter zijn. Wat kan helpen, is een dikkere of dubbele pakking.

Tapeinden

Een tweede probleem vormt de olie die zich langs de tapeinden en de bevestigingsringetjes en -moeren een weg naar de garagebodem zoekt. Nog niet zo lang geleden zag ik bij een van onze clubleden dat de tapeinden vervangen waren door boutjes. Lijkt aardig en praktisch, maar bij Porsche heeft men niet voor niets voor een andere oplossing gekozen.
Hardstalen boutjes in een zacht aluminium carter laten op den duur niet veel van de schroefdraad over, wat weer extra lekkage veroorzaakt. Niet doen dus! Ooit zaten de tapeinden natuurlijk mooi strak in het carter, maar ook dat is na 40 jaar wel iets minder. Als je ze er voorzichtig uitdraait en opnieuw bevestigt met wat pakking ertussen, dan zal het lekken in ieder geval verminderen of misschien zelfs totaal verdwijnen. Doe het alleen bij de tappen die lekken, laat de andere mooi zitten. Ik heb het ook geprobeerd met borgmoertjes, omdat daar een plastic afsluit- of borgringetje in zit. Voor bijna 100 procent heb ik het voor elkaar gekregen met verzinkte dopmoeren (Hutmutter of domenuts). Een nadeel is dat ze iets boven de rand van de deksel uitkomen. Voor rally's op slechte wegen misschien niet aan te bevelen.

Dankbare klus

Vanzelfsprekend gebruik je onder de standaard M6-moeren, borgmoeren of dopmoeren, zachte koperen ringetjes. Heerlijk zo'n schone garagevloer. Hoe groot het verschil in hardheid tussen carter en tappen is, heb ik lang geleden gemerkt in Madonna di Campiglio. Ik weet niet meer welke rally we bezochten, maar we waren daar, omdat we wisten dat hier overnacht zou worden. Bob Hahn reed mee met de servicewagen en kreeg het die avond verschrikkelijk druk. Voor mij een prachtige gelegenheid om hem te helpen. Een van de Italiaanse deelnemers had kort voor Madonna met zijn carterdeksel een steen geraakt. Een aantal tapeinden was afgebroken en de olie verliet ongestoord het carter. Liggend op een stuk plastic, dat we onder de opgekrikte wagen hadden gelegd, en bij de warmte en licht van een halogeenlamp probeerde ik de deels afgebroken tapeinden te verwijderen. Degene die heel kort afgebroken waren kon ik alleen maar uitboren. Zodra de boor ook maar even wegschoot had je al een beschadiging aan het carter. Het werd een klus die vele uren duurde, maar toen we tegen middernacht het aggregaat konden uitschakelen zat alles weer op z'n plaats. De olie bleef weer waar hij nodig was en de Italiaan kon de volgende dag vertrekken. Hij was ons eeuwig dankbaar, maar besefte geloof ik niet hoeveel uren aan de klus besteed waren. Toch was het een gezellig avondje met Bob!