Skip to main content

Henne Lembeck

Vroeger heb ik ook wel eens gemopperd over de kwaliteit van de huidige rubbers die voor de 356 te koop zijn. Deurrubbers, raamrubbers en het rubber voor de voordeksels, ze voldoen eigenlijk allemaal niet en zijn beslist anders dan de originele fabrikaten.
Op de eerste plaats lijkt het materiaal waarvan ze zijn gemaakt niet op rubber, maar meer op plastic. Verder zijn de rubbers allemaal dikker en stugger. Bij de voorruitrubbers is bijvoorbeeld ook de lip die op de carrosserie moet liggen veel korter, wat speciaal op de hoeken problemen oplevert. Als je nog een oud type op de kop kunt tikken, ben je spekkoper en in ieder geval van een probleem verlost.

Oude rubbers hergebruiken
Veel deurrubbers die in het verleden twee luchtkamers hadden, kun je dikwijls vervangen door een nieuwe met slechts een luchtkamer. Omdat ze veel dikker van wand zijn en ook harder, sluit de deur wat moeilijker, maar altijd nog beter dan met het nieuwe type met twee kamers.
Zijn de oude rubbers nog bruikbaar, ontdoe ze dan van de oude lijmlaag en gebruik ze weer. Ook de platte rubbers die voor en achter op het portier zitten, moet je proberen voorzichtig te verwijderen om ze later opnieuw te kunnen gebruiken. Ook hier zijn de nieuwe rubbers dikker en stugger.
Veel rubbers voor de zijruitjes achter -de zogenoemde V-profielen- die nu te koop zijn, zijn te ondiep en volkomen onbruikbaar. Als je dus de chroomraampjes demonteert om ze opnieuw te laten verchromen, gooi dan de originele V-profielen niet weg. Maak ze mooi schoon, desnoods in de wasmachine, en smeer ze dan in met wat glycerine.
Veelal sluit het voordeksel met een nieuw rubber niet meer mooi. Het deksel ligt te hoog. Ook hier raad ik aan, als het enigszins mogelijk is, de oude rubber opnieuw te gebruiken. Mocht dat niet lukken ga dan het nieuwe, te dikke- en te harde rubber te lijf met een schaar. Door van de onderste laag een klein randje af te knippen, kan de rubber meer in elkaar worden gedrukt. Het scheelt al snel een kleine millimeter, net voldoende om het deksel beter te laten sluiten.
Ook kun je van de onderkant van de rubber op een slijpsteen een laagje afslijpen. Dat scheelt al gauw een halve millimeter.

De raamrubbers voor cabrio's, waar de zijruiten tegenaan moeten sluiten, zijn ook om hopeloos van te worden. Omdat ze veel te hard en te stug zijn, stuitert de deur met gesloten ramen bij het sluiten net zo hard weer terug. Zet de rubbers iets verder terug dan waar de originelen hebben gezeten, dat verbetert de zaak wel iets.
De rubber die aan de voorkant van het cabriodak boven de voorruit sluit, is ook niet meer in de originele vorm te koop en moet soms aangepast worden.
De nieuwe, zogeheten rubberrozetten onder de portierkrukken zijn na slechts enkele jaren soms al gescheurd en gebarsten. Volgens mij kan degene die goed passend materiaal op de markt brengt goud verdienen!