Technische clubmeeting op zaterdag 16 april 2016
Op 16 april j.l. kon ik deelnemen aan de technische club meeting bij Peter Broerse in Mijdrecht. Na een ‘mooi ritje’ van ruim 2 uur vanuit Stadskanaal was ik rond tienen bij Peters mooie bedrijf aangekomen. De technische inspectie van de eerste twee elven was net begonnen. Onder andere Hessel was al druk bezig om een leiding aan de verwarmingsterugslagklep te repareren; uiteindelijk heeft hij daarvoor toch maar een nieuwe geplaatst. Albert en Peter waren onze keurmeesters vandaag en dat ging prima. Er zouden volgens planning in totaal acht elven worden geïnspecteerd. Per tweetal gingen de elven de bruggen op en vonden de inspecties plaats. Daar waar Albert zich met name richtte op de inspecties was Peter her en der ook bezig uitvoerig specifieke issues aan de eigenaren uit te leggen. Bij de inspecties kwamen de volgende zaken bij meerdere auto’s aan het licht:
- Verlichting werkte niet naar behoren (soms door een ‘verloren’ zekering zoals bij Klaas)
- Lagerspeling op voor en/of achterwielen
- Ontbrekende tiewraps/klemmen op hoezen, slangen of leidingen
- Olie lekkage met diverse oorzaken (sowieso vaak lastig te bepalen wat de echte oorzaak is)
- Startproblemen
- Bij een enkeling was er wat meer aan de hand, bijvoorbeeld roestvorming op de toch wel bekende plekken, waar aandacht aan geschonken zal moeten worden.
Het programma verliep soepel en tussendoor was er voldoende koffie, fris e.d. voor eenieder voorhanden. We konden goed meekijken en meeluisteren bij de inspecties en tussendoor ook met elkaar even gezellig bijkletsen over bijvoorbeeld nut en noodzaak van originaliteit. Ook de prijsontwikkelingen van onze elven was onderwerp van gesprek; de bedragen van recente taxaties van een aantal aanwezigen liegen er niet om. Dat laatste resulteert behalve in hogere verzekerings-premies helaas ook in de noodzaak tot meer waakzaamheid inzake onze elven. Waarvan akte.
Tussen de bedrijven door overhandigde Hessel de EHBP tassen aan een aantal aanwezigen. Die zien er goed uit en er blijkt ook grote belangstelling te zijn voor het nabestellen van alleen de tas. Hessel is voornemens een voorraadje aan te leggen.
Na een heerlijke lunch bleek er nog wat ruimte in het programma te zitten om ook mijn eigen elf te inspecteren (ik stond op de reserve lijst). Voor mij golden de eerste drie van bovengenoemde zaken (groot licht links werkte niet, lagerspeling op beide voorwielen en een tiewrap ontbrak bij de cardanas balg).
Jan Fleuren eindigde de dag met pech. Toen hij naar huis wilde rijden weigerde zijn Targa dienst. Peter ging er nog mee aan de slag, maar hoe dat uiteindelijk afgelopen is weet ik niet. Rond drie uur waren de meeste deelnemers vertrokken richting huis. Ook ik heb toen de rit terug weer genoten van mijn elf en rond vijf uur was ik weer in Stadskanaal.
Al met al een zeer geslaagde dag en een hartelijk dankjewel voor Albert en Peter is zeker op z’n plaats. Ik heb weer het e.e.a. opgestoken waar ik zelf mee vooruit kan en heb ook weer aantal leden wat beter leren kennen. Op de foto’s een impressie van de dag.
Wim Reininga