Skip to main content

Als de dagen weer korter en helaas ook kouder en natter worden, gaan veel liefhebbers over tot het "winterklaar" maken en voor enkele maanden stallen van hun geliefde klassieke Porsche. Wat kun je nu het beste doen om een Porsche op een verantwoorde wijze de winter te doen doorkomen?

 

Enkele tips:

 

* Zorg voor een droge goed geventileerde garage of stalling.

 

* Grote poetsbeurt plus gelegenheid om eventuele lakschades bij te werken, onderzijde te controleren en eventueel rubbers te behandelen.

 

* Auto goed warm rijden en olie verversen.

 

* Brandstoftank vol tanken [voorkomt condensvorming in tank].

 

* Banden oppompen tot 3 bar [na de winter druk corrigeren].

 

* Accu aansluiten op druppellader of uitbouwen en regelmatig bijladen.

 

* "Vochtvreter" in autointerieur plaatsen [deze regelmatig controleren].

 

* Om de 4 weken de motor d.m.v dynamopulley ¼ slag rondraaien [ringsleutel maat 22 of 20 direct op de krukas als de riem slipt].

 

* Om de 4 weken koppeling- en rempedaal enkele malen bedienen.

 

* Om de 4 weken auto heen en weer rollen en qua positie iets verplaatsen.

 

* Ramen iets openen en auto afdekken met een vochtdoorlatende doek of hoes.

 

Er zijn mensen die zweren bij het idee om de auto op te krikken, zodat de wielen vrijkomen. Hier is niets op tegen zolang de auto maar zodanig wordt ondersteund [onder draagarmen] dat de vering niet spanningloos wordt. De torsieveren van onze Porsches stellen een lange "spanningloze" periode niet altijd op prijs.

 

Technische commissie