Skip to main content

Factsheet

  • Naam: Peter Broerse
  • Leeftijd: 44 jaar
  • Beroep: Zelfstandige
  • Burgerlijke staat: Samenwonend met Linda. Onze kinderen: Maxine, Neal, Yara en Jens
  • Auto‘s: 911 2.2T Coupé (Hellelfenbein 1111) en 911 2.2T Targa (Blutorange 2310)

Een ivoorwitte 911T 2.2 Coupe uit 1970. Tot in de perfectie gerestaureerd, een auto waar de passie vanaf druipt. Dit is het verhaal van Peter Broerse. Iemand die al van jongs af aan bezeten is door alles wat met Porsche te maken heeft. Of het nu ging om het lezen van folders en tijdschriften of het eindeloos afluisteren van geluidsopnames van Le Mans: Peter kon er geen genoeg van krijgen. Nog steeds niet trouwens.

Al op jonge leeftijd kwam Peter veel bij de lokale dealer en reed hij mee met proefritten. Zijn voorkeur voor de technische kant werd al snel zichtbaar en het was bijna logisch dat hij koos voor de opleidingen Autotechniek en Bedrijfsmanagement Motorvoertuigentechniek. Tijdens de vakanties lag Peter niet op het strand, maar was steevast te vinden in de werkplaats van een Porsche specialist. Ook de weekenden waren goed gevuld: Peter assisteerde bij een raceteam van Opel-Lotus. Na zijn opleidingen startte Peter met werken bij de Amsterdamse Porsche dealer. Vanuit die rol maakte hij verschillende stappen naar importorganisaties, veelal in spilfuncties met een sterk technisch karakter. De laatste jaren was hij verantwoordelijk voor de herintroductie van het Koreaanse merk SsangYong, waarvoor een geheel nieuwe importeursorganisatie op poten moest worden gezet. De band met dit merk stamt nog uit de tijd dat Peter werkzaam was bij Kroymans. Gedurende deze fases bleef Peter actief met klassieke Porsches. Hij voerde onderhoud en reparaties uit, zocht en vond speciale onderdelen en bezocht evenementen en beurzen. Zo hield en houdt hij zijn kennis en netwerk actueel.

  

Op 27-jarige leeftijd kocht hij zijn eerste Porsche. De genoemde ivoorwitte 911T werd gevonden in Italië. Het was een erg originele auto, alle details klopte en de techniek was verzorgd. Hierdoor waren de rijeigenschappen prima. In de loop van de jaren werden telkens projectmatig verbeteringen aan de techniek doorgevoerd. Bij aankoop waren er wel enkele roestplekken zichtbaar, dus vroeger of later moest hij hiermee aan de slag. Na enkele jaren er met heel plezier mee gereden te hebben, werd de auto aansluitend aan ‘n dagje gummen op het circuit van Zolder compleet gedemonteerd. De start van een intensieve en grondige restauratie. Zo kon hij al zijn kennis en passie kwijt.

  

Peter is al geruime tijd actief lid van de Klassieke Porsche 911 & 912 Club. Tijdens een Nieuwjaarsborrel bij Beeld & Geluid in Hilversum werd het idee geopperd om vanuit de club bijeenkomsten te organiseren met een technisch karakter. Albert Vos en Peter reageerden zeer enthousiast en zijn hiermee aan de slag gegaan. Na inventarisaties werd op 1 juni 2013 de eerste Technische Clubmeeting  georganiseerd. Het was een groot succes en dat jaar volgden nog 6 meetings. Allemaal goed bezocht door zeer geïnteresseerde clubleden. Peter vindt het heel leuk om zodoende een bijdrage aan de club te kunnen leveren. De sfeer is fantastisch. Mede hierom is dit evenement ook dit jaar weer op de kalender gezet en zijn deze meetings weer goed bezocht. Reden genoeg om dit voort te zetten.

  

Een poosje geleden ging het roer om; de intensieve job eiste haar tol en de aandeelhouders verlangde een koers waarin Peter zich niet in kon verenigen. Hij besloot  als zelfstandige te gaan werken met de focus op zijn passie; klassieke Porsches. Het idee achter het bedrijf is simpel: naast werkzaamheden voor klanten (restauratie, revisie, onderhoud, reparatie, onderdelen en aankoopbegeleiding) werkt Peter bijna altijd aan een project. Momenteel werkt hij, als de situatie het toelaat, aan zijn te restaureren 911 2.2T targa uit 1970 in de kleur Blutorange. De vorige eigenaar was reeds 15 jaar met de beoogde restauratie bezig geweest, waarna hij de handdoek in de ring gooide. Peter is vervolgens ermee verder gegaan en ook deze auto zal teruggebracht worden in nieuwstaat. Er is volgens Peter namelijk maar één manier; het goed doen en kwaliteit neerzetten.